donderdag 22 januari 2009

Punt 21


Vanavond heb ik mij verdiept in punt 21, Aquabrowser My Discoveries en andere Bibliotheekcatalogi. Leuk onderdeel, een echt "bibliotheek" ding.De OBA heeft een prachtige Aquabrowser, een vrolijke duidelijke site. ik heb een accout aangemaakt bij My Discoveries bij de OBA. Ik heb daar een lijst gemaakt met Nederlandse schrijvers en Buitenlandse schrijvers. Ook een paar tags aangemaakt met bv Nicci. Ook heb ik even bij WorldCat rondgesnuffeld, maar wat een saaie site is dit zeg!! Het lijkt meer een reclamepagina. Niet echt aantrekkelijk dus. Het lijkt me wel handig als elke bibliotheek gewoon hetzelfde systeem zou handhaven, overal gelijk. De Aquabrowser vind ik wel heel erg handig. Ook vond ik het wel ideaal bij de catalogus van WorldCat dat je je zoekopdracht kunt verfijnen. Als je bv French, Nicci intikt krijg je aan de linkerkant een balk waar je je zoekopdracht nog meer kunt uitsplitsen. Je kunt bv zoeken op jaartal, grote letter, boek, cd, dvd etc. Voor ons ook wel te gebruiken denk ik.

2 opmerkingen:

Jouke zei

Weer een goed en duidelijk verhaal.
Het schijnt dat NBD/Biblion eind deze maand met een centrale catalogus gaat komen (hebben ze beloofd tenminste).
Alleen nog ding 22 en dan ben je al klaar! Super.

last best zei

Dat zou toch wel mooi zijn. Idd 1 centrale catalogus, een stuk duidelijker. Ik ben benieuwd!! Op naar ding 22.....